Gå til indholdet

Zildjian

388 år og 14 generatione

Zildjian er armensk og betyder "bækkenmageren". Navnet blev givet i 1600-tallet til alkymisten Avedis fra Konstantinopel. Under et af alle sine forsøg på at fremstille guld på kunstig vis havde han sammenblandet en legering af kobber, tin og sølv. Guld fik han aldrig lavet, men Avedis opdagede, at legeringen havde fantastiske lydegenskaber. Han bestemte sig for at sadle om og begyndte at fremstille bækkener.

Avedis havde betydelig større fremgang med sin nye virksomhed end med alkymien. Hans bækkener blev spredt langt udenfor Konstantinopel, og formlen for den unikke kobber-, tin- og sølvlegering lod han gå i arv til sine børn, som beholdt virksomheden i familien.

300 år senere hed familiens overhoved igen Avedis (Avedis den førstes sønnesøns sønnesøns sønnesøns sønnesøns sønnesøns søn). Denne Avedis emigrerede i 1908 til USA. Da det for ham var tid til at overtage familieforetagendet, besluttede han at flytte bækkenproduktionen til det nye land, nærmere bestemt til Boston. Avedis lærte de fleste af datidens berømte trommeslagere at kende. Særskilt god ven blev han med Gene Krupa, som bidrog med flere ideer, som har været helt afgørende for alt moderne trommespil. Blandt andet markerede Gene takten med sine bækkener i stedet for med lilletrommen, hvilket var det almindelige frem til da.

Gennem sit samarbejde med alle disse trommeslagere udviklede Zildjian en mængde bækkentyper, som vi i dag tager for givet. Ride-, crash-, hihat- og splashbækkener - allesammen er fra begyndelsen opfundet og navngivet af Avedis

Zildjian har fortsat med at udvikle nye bækkentyper, fremstillingsmetoder og materialer. I sit arbejde får de ofte hjælp af professionelle trommeslagere og percussionister. Grunden til Zildjians position som verdens ledende bækkenproducent er og bliver dog den gamle Avedis' metallegering og et håndværk, som strækker si over fire århundreder.

K Zildjian hamres med en unik metode, som giver bækkenerne en tør, lav pitch og en brilliant lydkarakter. Afhængig af hvordan de spilles, kan de enten få en intensiv eller en mere moden klang. K-serien har længe været populær i jazzkredse, men også blandt funk- og rocktrommeslagere.

A Custom-serien er baseret på de klassiske A-bækkener, men fremstilles med en ny hamringsmetode, som gør bækkenerne tyndere. Serien er udviklet i samarbejde med Vinnie Colaiuta (Sting, Frank Zappa, Chick Corea), og lyden er skræddersyet til moderne rock og pop. Sounden beskrives normalt som "sweet" – ikke for mørk og ikke for lys – og med en god gennemslagskraft i bandsammenhæng, dog uden at tage overhånd ift. resten af trommesættet. Alle A Custom-bækkener leveres i brilliant finish.

A Zildjian er verdens mest populære og anvendte bækkener. De findes i flere varianter end nogen anden serie og passer til alle musikstilarter. A Zildjian har en krystalklar og fyldig tone, som efterhånden er blevet den målestok, andre bækkener bedømmes efter.

Zildjians K Custom-bækkener fremstilles efter samme grundprincip som den oprindelige K-serie, men metoden er videreudviklet for at forstærke bækkenernes "tørre" karakter. Resultatet er blevet en sound, som har udvidet bækkenernes anvendelsesområde yderligere. K Custom Dark-serien har tørre "beskidte" overtoner og kort efterklang.

ZHT

En ny storfamilie er flyttet ind på mellem-etagen i Zildjianhuset og er altså blevet nabo til ZXT. Avanceret legering giver en velbalanceret blanding af frekvenser i samtlige registre. Eftersom bækkenerne er dygtigt drejet på begge sider og hamret med samme metode som flere af Zildjians high-end-serier bliver resultatet blandt de bedst støbte allroundbækkener, man kan købe.

Fremstillet i nøddetræ (hvis ikke andet er oplyst). Længde og diameter opgives i millimeter.

36 par: DL

72 par: DK

Trommestikker med Anti Vibe™-konstruktion, som reducerer mængden af vibrationer ved slag. Specielt egnet til spil på elektroniske trommer, øvepads og andre hårdere overflader. Længde og diameter angives i millimeter.

Tommestikker i nøddetræ med greb af gummi. Længde og diameter opgives i millimeter.

ZBT

Zildjians ZBT-serie blev lanceret i 1997 og var resultatet af en ny fremstillingsmetode, Zildjian Bronze Technology, der muliggjorde anvendelsen af en ny legering med en højere andel kobber. ZBT-metoden er med årene blevet raffineret yderligere, og bækkenerne har i dag et nyt design og en videreudviklet sound. ZBT-bækkenerne er perfekte til nybegyndere og sælges både stykvis og i komplette sæt.

Zildjian Kerope (udtales: Ke rop) er det seneste skud på stammen i K-familien.

Disse håndlavede cymbaler ser ud, som de lyder - rige, mørke og komplekse.

Minder stærkt om cymbaler fra 50’erne og 60’erne, men mere distinkt, moderne og relevant for dagens musik. De har fået deres navn fra Kerope Zildjian, som ledede virksomheden gennem en af de mest sagnomspundne perioder i Zildjians historie. Fra 1865 frem til sin død i 1909 i Konstantinopel, udviklede Kerope den klassiske K. Zildjian sound, som er så eftertragtet af verdens bedste trommeslagere. Til minde om Keropes bidrag til udviklingen og hans dybe engagement for håndværk introducerer Zildjian en serie cymbaler, som omfatter 14 "og 15", hi-hats, samt 18 ", 19", 20 "og 22" modeller. Bemærk, at Kerope ikke er defineret som ”crash” eller ”ride”, ”thin” eller ”medium”, etc, men Kerope har faktisk alle disse egenskaber. I stedet er hver cymbal mærket med dets præcise vægt på undersiden af bækkenet. Definitionen bestemmer du selv….

Bækkenmodellerne i Planet Z-serien fremstilles af en zink- og kobberbaseret legering. Bækkenerne får sin færdige form gennem en drejeproces på Zildjians fabrik i USA.

Med K Constantinople-serien har Zildjian genskabt den klassiske varme og lidt mørke K-sound fra dengang, hvor cymbalerne stadig blev fremstillet i Tyrkiet. Under arbejdet har man fået hjælp af blandt andre Elvin Jones (Miles Davis, John Coltrane), en af de trommeslagere, som gjorde sounden populær i 50'- og 60'erne. K Constantinople-cymbalerne fremstilles under ekstremt nøje kontrol, hvilket gør at de fremstilles i mindre kvantiteter end andre serier. K Constantinople er til for dem, som ikke vil nøjes med andet end det absolut bedste indenfor cymbaler.

The Avedis Zildjian Company has developed a new and innovative playing experience with the release of the Low Volume Cymbal series. The L80 Low Volume cymbal is perfect for drummers looking for a quieter sound without losing the authentic feel of a Zildjian cymbal. It is ideal for practice rooms, drum lesson rooms, low volume gigs or any other situation where reduced volumes are required.

Introducing the “A Avedis” collection, a new addition to the legendary Zildjian “A” family of cymbals. Reminiscent of cymbals from the 30’s through the 60’s, yet distinctly modern and relevant for today’s music, this line is a vintage recreation of the timeless sound and feel heard and played on thousands of top hits throughout the 20th century by the biggest drumming icons.

The “A Avedis” line is named in honor of Avedis Zildjian III, the father of the modern American cymbal. His innovations, crafted here in America, helped form the backbone of popular music, from swing to bebop to the explosion of rock & roll.For the first time, this legendary sound has been remastered and is now available for a new generation of drummers.

Produktet er lagt i indkøbskurven